Ako vo vašom e-shope začať s udržateľnými obalmi?

O tom, že neekologické obalové materiály zaťažujú životné prostredie, nie je pochýb. Možno vás to v začiatkoch podnikania nenapadlo, možno ste na ekologické varianty nemali peniaze alebo ich nechceli vaši zákazníci. Časy sa však menia rovnako ako cena materiálov a požiadavky zákazníkov a na prechod k udržateľnejšej forme obalov nie je nikdy neskoro. Poradíme vám, ako začať, aby ste urobili radosť prírode, zákazníkom aj vášmu rozpočtu.

Oblasti e-commerce sa v posledných dvoch rokoch neobyčajne darilo. Momentálne je v prevádzke cez 45 tisíc e-shopov, čo z Česka robí e-shopovú veľmoc – máme najväčší počet e-shopov na počet obyvateľov z celej Európy. Lenže veľa e-shopov = veľa zásielok. A každú z nich je potrebné do niečoho zabaliť. Otázka, ktorou sa teraz pravdepodobne zaoberáte, znie, ako zabaliť všetok tovar čo najekologickejšie, ale v súlade s vaším biznis plánom. Inak sa totiž bude správať veľká firma a inak drobný živnostník.

 

Majte odpadovú stratégiu

Sami máte najväčší prehľad o tom, aké špecifiká má práca s obalmi vo vašom odvetví. Posielate tekutiny, sklo, elektroniku alebo odolný tovar, ako sú napríklad knihy? Voľba nového obalového materiálu je komplexnou záležitosťou, ktorá zahrnuje výber konkrétnych produktov, nového dodávateľa, testovanie názoru zákazníkov a podobne. Najmä pokiaľ je objem vami vybavených objednávok väčší, oplatí sa vám spolupráca s odborníkom na obalové stratégie, ktorý sa v tejto problematike orientuje a pomôže vám vyhnúť sa prešľapom, ktoré by vás stáli peniaze, zákazníkov či dokonca povesť.

Najlepší obal je žiadny obal

Ideálne je samozrejme využiť každý obal na maximum – používať krabice aj výplňový materiál opakovane. Tento variant sa hodí pre e-shopy všetkých veľkostí. Je možné sa pridať do databázy, ktorá vás prepojí s ľuďmi, ktorí nepovažujú krabice a výplne za jednorazový materiál a zdarma vám ich prenechajú k ďalšiemu použitiu. O nepotrebný obalový materiál môžete požiadať na svojom webe a sociálnych sietiach, u svojich známych alebo zapojením sa do niektorej z ekologických aplikácií.
Balenie do už použitých materiálov má však svoje riziká. Krabice môžu byť poškodené alebo kontaminované, a ohrozia tak hladké doručenie. Najmä ak posielate potraviny, rozhodne odporúčame používať z bezpečnostných dôvodov nový obalový materiál.

Použité krabice môžu ešte dobre poslúžiť, ale často je ich minulosť viditeľná na prvý pohľad. To môže vadiť zvlášť zákazníkom, ktorí si objednali luxusný tovar. Pochopiteľne si ho nechcú rozbaliť z kartónu, ktorý už precestoval republiku krížom krážom. Ekológia je dôležitá, ale nesmie odradiť vašich stávajúcich zákazníkov.

Zistite, aký obal je pre vás ten pravý

Recyklácia použitých obalov nie je nič pre vás? I tak môžete zvoliť ekologickejšiu cestu a nahradiť pôvodné obaly novým, udržateľnejším variantom. Pri výbere nového obalového materiálu je treba myslieť na jeho uhlíkovú stopu, recyklovateľnosť a ďalšie faktory, v neposlednom rade vás ale samozrejme bude zaujímať aj cena.
Mali by ste poznať miesto výroby aj pôvod použitých materiálov. Čím bližšie a lokálnejšie sa obalový materiál vyrába, tým lepšie. Dôležitá je aj hmotnosť, pretože čím ťažší obalový materiál je, tým vyššiu uhlíkovú stopu za sebou balíček zanecháva. Zaujímať by vás mal aj tzv. životný cyklus výrobku (LCA), ktorý skúma dopad obalu na životné prostredie.

A napriek tomu, že sa plasty stali strašiakom súčasnej doby a sú vo veľkom nahradzované papierovými variantmi, ukazuje sa, že plastový obal má nižšiu uhlíkovú stopu než jeho papierová podoba. Pokiaľ ste teda doposiaľ využívali igelitové tašky, nie je nutné ich nahradzovať papierovými. Len je potreba inšpirovať zákazníkov k ich ďalšiemu využitiu a následnej recyklácii. Populárny bioplast naopak väčšina odborníkov neodporúča: nedá sa recyklovať, jeho rozkladanie môže spôsobovať problémy, ako je zamorovanie zeme mikroplastmi alebo produkciu oxidu uhličitého a metánu.

Ekologické aj ekonomické riešenie

Používanie recyklovaných a recyklovateľných obalov nemusí zamávať s vaším rozpočtom, je ale samozrejme nutné ho optimalizovať. Výhodnejšie sú nákupy väčšieho množstva obalov, ktoré znižujú obstarávaciu cenu za kus. Pomôže aj voľba vhodnej veľkosti – obrie krabice plné výplne, v ktorých je zabalený len jeden malý predmet, sú veľmi neúspornou záležitosťou, ktorou navyše získavate čierne bodíky u zákazníkov. Udržateľným prístupom k tejto oblasti si naopak môžete rozšíriť fanúšikovskú základňu. Ale pozor: nesmie ísť o pózu a váš jediný krok smerom k udržateľnosti.

Hľadáte dodávateľa udržateľných obalových materiálov za rozumné ceny? Obráťte sa na nás, pomôžeme vám nájsť riešenie.

Ako vo vašom e-shope začať s udržateľnými obalmi?
Vytvorené24. 11. 2022
Na vašom súkromí nám záleží
Tento internetový obchod ukladá súbory cookies, ktoré pomáhajú k jeho správnemu fungovaniu. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte.
Povoliť všetkoPodrobné nastavenie